بارگذاری...

نکته هایی درمورد خرید کامپیوتر رومیزی

خرید کامپیوتر رومیزی
خانه / مطالب مفید / نکته هایی درمورد خرید کامپیوتر رومیزی

خرید کامپیوتر رومیزی

  • خرید کامپیوتر رومیزی
  • خرید کامپیوتر رومیزی
  • خرید کامپیوتر رومیزی

خرید یک کامپیوترخانگی یا تجاری میتواند یک تصمیم بزرگ و گاهی با هزینه های زیاد همراه باشد. در ادامه مطلب لیستی از پیشنهادهای مفید در مورد آنچه که باید هنگام خرید یک کامپیوتر بدانید را آماده کرده ایم.

خرید کامپیوتر نو یا دسته دوم

اگر به دنبال صرفه جویی در مصرف هزینه های خود هستید خرید یک کامپیوتر دسته دوّم میتواند گذینه ی مناسبتری باشد. یک کامپیوتر دسته دوّم ممکن است یک یا چندین بار تعمییر شده باشد. تمامی شرکتهای بزرگ تولید کامپیوتر، دارای یک بخش بازسازی و تعمیر هستند، هنگامی که سیستمها تعمیر میشوند از روی قطعات آن قابل شناسایی میباشند. خرید یک کامپیوتر دسته دوم یا تعمیر شده میتواند گاهی از 500هزار تومان تا چند میلیون برای شما به صرفه تر باشد.

 

علاوه برکامپیوترهای تعمیر شده افراد یا شرکتهایی هستند که کامپیوترهایی که خود استفاده میکردند را به فروش میرسانند. هنگامی خرید این سیستمها به نکات زیر توجه کنید:

  1. داخل و خارج کیس را از لحاظ ظاهری بررسی کنید و چک کنیم که مورد آسیب فیزیکی نشده باشد.
  2. اطمنیان حاصل کنید که همان محصولی را که خریده اید دریافت میکنید (بدون تغییر در مشخصات).
  3. مطمئن شوید که کامپیوتر با تمام سی دی های سیستم عاملهای قابل نصب، همخوانی داشته باشد و هنگام نصب دچار مشکلی نباشد.
  4. در نظر داشته باشید که بسیاری از تولیدکنندگان کامپیوتر ضمانت کامپیوتر را از کاربر قدیمی به شما انتقال نمیدهند.

Mac یا PC

همیشه میان خرید یک سیستم مکینتاش و سیستمی که با مایکروسافت ویندوز کار میکند بحث و جدل است، این موضوع باعث میشود تا خرید یک سیستم مک یا پی سی کمی گیج کننده یا مشکل شود، ما در مقاله های آینده لیستی از معایب و مزایای هردو سیستم را منتشر خواهیم کرد که میتوانید قبل از تصمیم گیری برای خرید سیستم آنرا مطالعه فرمائید.

هدفتان از خرید کامپیوتر را مشخص کنید

هنگام خرید یک کامپیوتر احتمال دارد که شما یک ایده کلی از استفاده کامپیوتر داشته باشید. در زیر فهرستی از اجزای مختلف یک کامپیوتر را اماده کرده ایم که میتواند به شما در مورد یک از اجزاء کمک میکند. (ما در پستهای آینده نکات خرید هر اجزا را به صورت جداگانه بیان خواهیم کرد.

 

کیس:

هنگام خرید یک کامپیوتر جدید اغلب به حالت کیس توجه نمیشود، در صورتی که رعایت نکردن نکات آن ممکن است بعدا شما را دچار مشکل سازد. هنگام خرید کیس به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. میخواهید به صورت رومیزی یا تاور کیس استفاده کنید؟
  2. آیا کیس بالای میز قرار میگیرد یا زیرآن؟
  3. آیا درایوها به راحتی قابل دسترس هستند و آنگونه که میخواهید در محل خود قرار دارند؟
  4. آیا کیس از استانداردهای مادربرد پشتیبانی میکند؟ برای مثال، از استاندارد مادربرد ATX را پشتیبانی میکند؟ بررسی این گذینه بسیار مهم است، زیرا ممکن است در آینده بخواهید کامپیوتر خود را ارتقا بدهید، اگر کامپیوتر شما از این استاندارد پشتیبانی نکند به مشکل برخواهید خورد.

رسانه سی دی

امروزه بیشتر کامپیوترهای جدید شامل یک دیسک خوان هستند، اگر میخواهید مطمئن شوید قبل از خرید کامپیوتر پشتیبانی از CD و DVD آنرا بررسی کنید.

هارد دیسک

هارد دیسک مقصد همه فایل ها و اطلاعات شما خواهد بود. قبل از خرید مطمئن شوید که هارد درایوی با مقدار فضای زیاد را خریداری میکند و همچنین مطمئن شوید که هارد شما در سرعتهایی اجرا میشود که سرعت کلی کامپیوتر را کاهش نمیدهد.

حافظه یا memory

نکات حافظه یکی از مهمترین قسمتهایی است که در خرید یک کامپیوتر باید رعایت کنید. هرچقد حافظه کامپیوتر بالاتر باشد، کامپیوتر به پیروی از آن کارآمدتر است.

مودم

بسته به مصرف اینترنت شما، داشتن مودم از یک کامپیوتر نمیتواند چندان مهم باشد. اکثر کاربران امروزی از اینترنت پهنای باند استفاده میکنند که به مودم نیازی ندارد. با این حال، اگر این مورد در منطقه شما موجود نباشد، مطمئن شوید که رایانه شما دارای یک مودم است.

کارت شبکه

تقریبا تمام رایانه ها امروزه کارت شبکه یا گزینه شبکه بر روی مادربرد دارند. کارت شبکه به شما اجازه می دهد فایل ها را بین رایانه ها در خانه خود به اشتراک بگذارید و به یک اتصال پهنای باند متصل شوید.

پردازنده

پردازشگر کامپیوتر همیشه یکی از مهمترین ملاحظات هنگام خرید یک کامپیوتر است. امروزه چندین تولید کننده سی پی یو / پردازنده وجود دارند که این ممکن است باعث سردرگمی شما هنگام خرید کامپیوتر شود.

کارت صدا

امروزه کارت های صوتی استاندارد که با کامپیوتر همراه هستند تقریبا برای همه کاربران کامپیوتر کافی است. بااینحال اگر هدف شما از خرید کامپیوتر، ویرایش و میکس صدا است قبل از خرید از قابلیتهای کارت صدای کامپیوتر مطمئن شوید.

کارت گرافیک

برای انجام بازیهای کامپیوتری، کارت گرافیک یا ویدئو یکی از مهمترین عوامل خرید محسوب میشود، اگر میخواهد با کامپیوتر خود بازی کنید، سیستم موردنیاز بازیها را با کامپیوتری که قصد خرید آنرا دارید چک کنید.

برند کامپیوتر

هیچ برند کامپیوتری وجود ندارد که تاریخ کاملی از تمام کاربران خود را داشته باشد. بنابراین، هنگامی که به معرفی یک برند میپردازیم نمیتوانیم بگوییم که کدام بهتر از دیگری است.

در عوض ما پیشنهاد می کنیم از ملاحظات زیر استفاده کنید.

افزونه ها

همه تولیدکنندگان کامپیوتر این امکان را به شما میدهند که در هنگام خرید یک کامپیوتر جدید، لوازم جانبی زیادی را بتوانید بخرید. قبل از خرید این مزایا، موارد زیر را در نظر داشته باشد:

  1. دقت کنید که لوازم جانبی را تهیه کنید که واقعا به آن نیاز دارید. به عنوان مثال، تقریبا تمام رایانه های جدید شامل صفحه کلید و ماوس خواهند بود. پس اگر شما میخواهید کیس خود را عوض کنید و آنرا ارتقا دهید نیازی به خرید مجدد کیبورد و ماوس نیست و ممکن است لوازم قدیمی شما با کیس جدید سازگار باشد.
  2. اگر کامپیوتر خود را به صورت آنلاین خریداری میکنید، وبسایتهای دیگر را نیز بررسی کنید. بسیاری از لواز جانبی موجود از طریق تولید کننده کامپیوتر در وبسایتها با قیمتهای متفاووت عرضه میشوند.

مستندات

بسیاری از تولیدکنندگان امروز، میزان اسناد موجود در کامپیوتر را کاهش داده و این اسناد را جایگزین اسناد و مدارک آنلاین میکنند. قبل از خرید مطمئن شوید که مستندات مورد نیاز کامپیوتر به همراه نرم افزارها و درایورها برای دانلود در اینترنت موجود است.

سخت افزار

همانطور که در بالانیز ذکر کردیم، اطمنیان حاصل کنید که سخت افزارهای کامپیوتر مطابق با نیازهای شما باشد.

برگشت

قبل از خرید باید به این نکته توجه داشته باشید که کامپیوتر خریداری شده را میتوانید برگردانید یا خیر؟! رعایت این نکته مهم است، دلایل مختلفی نیز وجود دارد که شما بخواهید سیستم خریداری شده خود را بازگردانید به عنوان مثال، مطابق نبودن جزئیاتی که فروشنده بیان کرده است یا ایرادهایی که در هنگام خرید بیان نشده باشد.

سرویس

ایا سیستمی که میخرید قابلیت تعمیرات را به راحتی دارد یا خیر و اگر مشکلی برایش پیش آمد میتواند به سادگی آنرا تعمیر کرد یا نه. اگر در محل شما امکان تعمیر و خدمات نبود، زمان تعمیر آن چقدر میشود و چه مقدار هزینه بردار خواهد بود؟ آیا کامپیوتر می تواند به یک مرکز خدمات محلی منتقل شود؟ اگر بله، نزدیک ترین مرکز خدمات مجاز چیست؟ و بسیاری از خدمات دیگر که بنابرنبودن نمایندگان تولید کننده در ایران ما از این حیث معذوریم.

نرم افزار

  1. آیا شامل نرم افزارهای مایکروسافت آفیس و کورل سوئیت میشود؟ این بسته ها به شما امکان می دهند یک پردازشگر کلمه و یک صفحه گسترده داشته باشید.
  2. آیا نرم افزارها کرک شده اند یا نسخه اورجینال هستند؟ بسیاری از نرم افزارها به صورت آزمایشی برروی سیستم وجود دارند که بعد از 30 یا 90 روز شما باید برنامه را به صورت کامل خریداری کنید یا مجددا دانلود نمائید.

پشتیبانی

در حالی که شما همیشه میتوانید از کامپیوتر پرسش برای پشتیبانی کمک بگیری با این حال، پشتیبانی سازنده و فروشنده نیز نکته ی مهمی است که باید در هنگام خرید کامپیوتر به آن توجه شود.

  1. آیا پشتیبانی به صورت دائمی و 24 ساعته است؟ اگر نیست، چه ساعاتی میتوانید از پشتیبانی استفاده کنید؟
  2. آیا پشتبان در تعطیلات باز است؟ اگر نه، چه روزهایی در دسترس نمیباشد!
  3. چه گزینه های پشتیبانی در دسترس هستند؟ تلفن؟ پست الکترونیک؟ وب؟ یا خدمات مبتنی برمتن.

ارتقاء

در حالی که این گزینه در هنگام خرید یک کامپیوتر در ابتدا در نظر گرفته نمی شود، لازم است بگوییم این یک نکته بسیار مهم است. هنگام خرید یک کامپیوتر مطمئن شوید که سخت افزار شما قابلیت ارتقاء داده شدن را دارد یا خیر؟

ارتقاء های معمول برای اکثر کاربران امروز شامل RAM، GPU و SSD است.

ضمانتنامه یا گارانتی

در نهایت، آیا سازنده رایانه گارانتی ارائه می دهد؟ گارانتی اش چقدر اعتبار دارد؟ آیا ضمانتنامه مربوط به مسائل مربوط به سخت افزار و نرم افزار است؟

متأسفانه در کشور ما اکثرا این مورد نادیده گرفته میشود و خب مشکل زیرساختی باعث این اتفاق شده است که امیدواریم در آینده این مشکلات رفع شود و کاربران ایرانی نیز به راحتی بتوانند ضمانتنامه کامپیوتر خود را دریافت کنند.

ما به شدت توصیه می کنیم که یک کامپیوتر فقط در صورت داشتن حداقل یک سال گارانتی در نظر گرفته شود. بسیاری از کامپیوترهای ارزان تنها با یک گارانتی 90 روزه ارائه می شوند.

کلاه برداری

هنگام خرید یک رایانه مراقب کلاهبرداریها و ترفندهای زیر باشید.

  1. اطمینان حاصل کنید که برای آنچه که می گیرید پول پرداخت می کنید. یک راهکار معمول این است که پردازنده، حافظه یا سایر اجزای اورکلاک کنید. این می تواند توسط هر کسی که با دانش کامپیوتری کمی کار می کند انجام شود.به عنوان مثال، شما ممکن است یک پردازنده 733 مگاهرتزی را خریداری کنید، اما 500 مگاهرتز آن را دریافت خواهید کرد. برای تعیین سرعت پردازنده، کامپیوتر را باز کنید و به پردازنده خود نگاه کنید. به پردازنده از طریق برنامه نرم افزاری و یا از طریق BIOS نگاه نکنید زیرا این مقادیر را می توان تغییر یا فریب داد و آنها را دستکاری کرد.

هنگام خرید یک کامپیوتر مطمئن شوید که CD-KEY آن گنجانده شده است. برخی از فروشندگان کوچک کامپیوتر یا به عبارت دیگر خرده فروشان، به شما سیستمی را خواهند داد که قطعات یک کیس را عوض کرده و نمونه های دیگر را در آن گنجانده اند.